Rola ojców w życiu dziewczynek bez wątpienia ma bardzo duże znaczenie w ich wychowaniu. Tata nie jest jedynie opiekunem, nauczycielem i wzorem do naśladowania, ale jak pokazuje tegoroczne badanie* Mattel – może być także fantastycznym towarzystwem do wspólnego spędzania czasu.

W międzynarodowej ankiecie wzięli udział również polscy ojcowie, którzy w większości (niemal 70%!) potwierdzili, że to właśnie dzięki wspólnej zabawie próbują przygotować swoje córki do dorosłego życia.

1 czerwca to jeden z najbardziej wyczekiwanych przez najmłodszych dni w roku. Nie chodzi w nim jednak tylko o nowe, fantastyczne prezenty, ale okazję do spędzenia z rodzicami jeszcze więcej wolnego czasu. Zabawa, czyli podstawowa i najważniejsza aktywność dzieci, nie pełni jedynie funkcji czysto rozrywkowej. To idealny sposób na pogłębienie relacji z rodziną i wprowadzenie dodatkowej wartości – nauki.

Badanie* przeprowadzone na polskich ojcach posiadających córki w wieku poniżej 18 roku życia wykazało 3 sposoby, najważniejsze z punktu widzenia mężczyzn, które przygotują dziewczynki do jak najlepszego, samodzielnego życia w przyszłości. Bezkonkurencyjnym numerem jeden na liście najskuteczniejszych metod jest zabawa, którą wskazało aż 69% ojców biorących udział w badaniu. Tuż za nią znalazło się żartowanie w towarzystwie dziecka (45%) oraz śpiewanie z córką (39%). Czas spędzony w radosnej atmosferze sprzyja zapamiętywaniu przekazanej wiedzy i cennych rad na przyszłość, tym bardziej, gdy odbywa się to podczas wspólnej zabawy. Ojcowie chętnie tłumaczą dzieciom „dorosłe sprawy”, wykorzystując do tego ulubione lalki córek. Poprzez odgrywanie scenek z życia z pomocą Barbie łatwiej zobrazować wszystko to, co „tata miał na myśli”.

Wspierając budowanie w dziewczynkach poczucia własnej wartości, ojcowie starają się jak najczęściej powtarzać córkom, że świat jest pełen możliwości (62%), a one same mogą być kim tylko zapragną (58%). Pomimo faktu, że ponad połowa (53%) tatusiów uważa, że powinni spędzać z pociechą więcej czasu, aż 56% z ankietowanych deklaruje, że czas poświęcony na zabawę z córką to więcej niż 30 minut dziennie.

Te krótkie chwile, kiedy dziewczynki mają tatę na wyłączność, nie tylko sprzyjają poprawianiu wspólnych relacji, czerpaniu z doświadczenia ojca, ale przede wszystkim pomagają mężczyznom spojrzeć na najważniejsze rzeczy w życiu oczami ich córek. Polscy ojcowie bez wahania przyznają się, że potrafią już bawić się lalkami, zrobić mikrofon dla piosenkarki popu, wykonać gwiazdę czy wyciągnąć z długich włosów gumę do żucia. Pamiętają, że dziewczynki również lubią się pobrudzić, więc budują z nimi schrony i chodzą po drzewach. Dzięki temu pokazują córkom, że nie ma czynności zarezerwowanych jedynie dla chłopców, a one zawsze mogą być kim chcą – zarówno podczas dziecięcej zabawy, jak i w dorosłym życiu. Równocześnie sami uczą się nowych umiejętności. Wiedzą więc, jak pomalować twarz farbami i jak zrobić skrzydła wróżki, odkrywając tym samym, że brokat dostaje się naprawdę wszędzie…

Olbrzymia część roli ojca polega na tym, by zachęcać córkę do bycia pewną siebie, pomysłową i przekonaną o swojej wartości – podsumowuje Isabel Ferrer, dyrektor działu marketingu Barbie na Europę, Bliski Wschód i Afrykę.
Ojcowie podkreślają dodatkowo, że przekonanie o własnej wartości najlepiej budować u dziewczynki poprzez wspólną zabawę (82%). Z kolei zabawa lalkami w przebieranki to według tatusiów (58%) świetny sposób na rozwijanie dziecięcej wyobraźni.
Lalki w życiu dziewczynek są ważne, tym bardziej jeżeli dzięki nim córki mają możliwość częstszego kontaktu z ojcem i pogłębiania relacji dzięki wspólnej zabawie. Tatusiowie wiedzą, że zajmują szczególne miejsce w życiu córek i na wszelkie sposoby starają się pomóc im w jak najlepszym starcie w dorosłe życie.
Jak udowadnia badanie, hasło marki Barbie – Możesz być kim chcesz – idealnie odzwierciedla także sposób wychowania córek przez polskich mężczyzn.

Czego nauczyli się polscy tatusiowie od córek?

  1. Jak się bawić lalkami 53%
  2. Z czego w domu można zrobić mikrofon dla gwiazdy pop 47%
  3. Brokat dostaje się wszędzie 46%
  4. Jak zrobić gwiazdę 46%
  5. Jak pomalować twarz farbami 45%
  6. Dziewczynki chcą nauczyć się, jak budować schron i chodzić po drzewach 40%
  7. Jak zrobić skrzydła wróżki 36%
  8. Jak z długich włosów wyciągnąć gumę do żucia 30%

 

#TataBawiSieBarbie

W kampanii marki Barbie® firma Mattel skupia się na rozbudzaniu i rozwijaniu bezgranicznych możliwości, jakie tkwią w każdej dziewczynce. Spoty, w których ojcowie bawią się ze swoimi córkami lalkami Barbie®, są kontynuacją wyróżnianej nagrodami produkcji „Imagine the Possibilities” („Wyobraź sobie możliwości”). Reklamy wykorzystane w kampanii, przedstawiające sytuacje, w których 6 prawdziwych ojców bawi się ze swoimi córkami lalkami Barbie®, zawierają ważny przekaz: „Czas spędzony w świecie jej wyobraźni to inwestycja w jej realny świat”. Zaangażowanie ojca w wymyśloną przez córkę zabawę przyczynia się do jej rozwoju społecznego, intelektualnego i emocjonalnego w prawdziwym życiu. Więcej informacji na temat kampanii znajduje się na stronie www.barbiemedia.com.

Oficjalny spot kampanii:  https://www.youtube.com/watch?v=XE7ULFB7KRc

 

* Badanie OnePoll „Rola ojca w życiu córki” na 500 ojcach w Polsce przeprowadzone w styczniu 2017 r. na zlecenie firmy Mattel.

O Autorze

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany