Podstawą dla dobrej pracy małej rączki jest rozwój chwytu, który pojawia się już u jeszcze nienarodzonych dzieci. Odruch chwytny przyczynia się również do rozwoju układu ruchu i wspomaga naukę raczkowania i chodzenia, poprzez stymulację wzrokowo-ruchową. Warto więc, już od pierwszych miesięcy życia, różnymi technikami wymuszać napinanie i rozluźnianie mięśni dłoni, nadgarstków i ramion, pamiętając, że jest to niezwykle istotna baza, przygotowująca dziecko do nauki czytania, pisania i rysowania.
Po 5. roku życia dziecko nadal doskonali swoje umiejętności, aby w wieku sześciu lat osiągnąć pełną sprawność. Z uwagi na fakt, iż nie można zaniedbywać troski o rozwój motoryczny dziecka aż do 6. roku życia, powinno ono przez cały okres przedszkola doświadczać wielowymiarowej stymulacji swojego rozwoju. Posłużyć mogą temu kreatywne zabawy wymyślane przez opiekunów w warunkach domowych, jak również oryginalne gry i zabawy dostępne obecnie na rynku. Rodzice maluchów powinni też koniecznie zaopatrzyć się w materiały plastyczne, choćby najbardziej podstawowe, takie jak papier i kredki. Rysowanie, malowanie i brudzenie się farbami, kredkami czy pisakami będzie dla malucha świetną zabawą, a przy okazji pobudzi jego wyobraźnię oraz kreatywność, i będzie doskonałą okazją do ćwiczenia precyzji i sprawności rączek.
![]()
Na co warto postawić?
Należy podsuwać dzieciom rozwijające zabawy, które oprócz ćwiczenia małych rączek będą też doskonalić kompetencje logiczne, matematyczne, przyrodnicze czy językowe. Istnieje również szereg sposobów na ćwiczenie pamięci i koncentracji. Dzieci w wieku przedszkolnym chętnie sięgają po wszelkiego rodzaju puzzle, układanki i dopasowywanki. Obecnie mamy dostęp do bardzo zróżnicowanych gier i zabaw tego typu. Przedstawiają one najczęściej znane dziecku postaci z bajek, jednak na tym etapie rozwoju warto zainwestować w takie, które niosą za sobą dodatkową wartość edukacyjną – pokazują naturalne środowisko zwierząt, uczą rozpoznawania godzin i posługiwania się zegarkiem, pozwalają poznać alfabet czy liczenie w zakresie 1–10. Musimy pamiętać, że szeroko pojęty rozwój dziecka, zarówno w rozumieniu rozwoju fizycznego, intelektualnego, społecznego i każdego innego, przebiega sprawniej, kiedy dostarczamy dziecku dodatkowych bodźców, które stymulują wymienione sfery. Jeśli od początku będziemy dawać dziecku do zabawy i dla zabicia czasu gry edukacyjne, które będą dostosowane do jego wieku i percepcji, maluch poprzez zabawę będzie nabywał nowych umiejętności oraz uczył się nowych rzeczy.
Umiejętności motoryczne dziecka w wieku od 3. do 5. roku życia
| 3. rok życia | 4. rok życia | 5. rok życia |
| picie z kubka | lepienie kulek z plasteliny/ciastoliny | malowanie pustych przestrzeni kredkami, nie wyjeżdżając poza linie |
| trzymanie przedmiotów typu łyżka, kredka w palcach (nie w całej rączce) | rysowanie prostej postaci człowieka | właściwe trzymanie kredki pomiędzy paluszkami |
| rysowanie kółek, linii | używanie sztućców, samodzielne zjadanie posiłków | wycinanie bardziej złożonych kształtów |
| wycinanie prostej linii | lepienie prostych figurek z plasteliny, np. ludzików |