Motoryka mała – w jednym palcu!

Temat numeru

Sprawność ruchowa ręki – tzw. mała motoryka, to szereg umiejętności, dzięki którym dzieci, a później dorośli, są w stanie wykorzystywać ręce do chwytania i manipulowania przedmiotami. Obserwując dzieci, nietrudno dostrzec istniejące między nimi różnice w zakresie umiejętności motorycznych rąk, co może wynikać z odmienności osobniczej, kwestii ćwiczenia motoryki, jak również z ewentualnych patologii.

Podstawą dla dobrej pracy małej rączki jest rozwój chwytu, który pojawia się już u jeszcze nienarodzonych dzieci. Odruch chwytny przyczynia się również do rozwoju układu ruchu i wspomaga naukę raczkowania i chodzenia, poprzez stymulację wzrokowo-ruchową. Warto więc, już od pierwszych miesięcy życia, różnymi technikami wymuszać napinanie i rozluźnianie mięśni dłoni, nadgarstków i ramion, pamiętając, że jest to niezwykle istotna baza, przygotowująca dziecko do nauki czytania, pisania i rysowania.

Po 5. roku życia dziecko nadal doskonali swoje umiejętności, aby w wieku sześciu lat osiągnąć pełną sprawność. Z uwagi na fakt, iż nie można zaniedbywać troski o rozwój motoryczny dziecka aż do 6. roku życia, powinno ono przez cały okres przedszkola doświadczać wielowymiarowej stymulacji swojego rozwoju. Posłużyć mogą temu kreatywne zabawy wymyślane przez opiekunów w warunkach domowych, jak również oryginalne gry i zabawy dostępne obecnie na rynku. Rodzice maluchów powinni też koniecznie zaopatrzyć się w materiały plastyczne, choćby najbardziej podstawowe, takie jak papier i kredki. Rysowanie, malowanie i brudzenie się farbami, kredkami czy pisakami będzie dla malucha świetną zabawą, a przy okazji pobudzi jego wyobraźnię oraz kreatywność, i będzie doskonałą okazją do ćwiczenia precyzji i sprawności rączek.
 


Na co warto postawić?

Należy podsuwać dzieciom rozwijające zabawy, które oprócz ćwiczenia małych rączek będą też doskonalić kompetencje logiczne, matematyczne, przyrodnicze czy językowe. Istnieje również szereg sposobów na ćwiczenie pamięci i koncentracji. Dzieci w wieku przedszkolnym chętnie sięgają po wszelkiego rodzaju puzzle, układanki i dopasowywanki. Obecnie mamy dostęp do bardzo zróżnicowanych gier i zabaw tego typu. Przedstawiają one najczęściej znane dziecku postaci z bajek, jednak na tym etapie rozwoju warto zainwestować w takie, które niosą za sobą dodatkową wartość edukacyjną – pokazują naturalne środowisko zwierząt, uczą rozpoznawania godzin i posługiwania się zegarkiem, pozwalają poznać alfabet czy liczenie w zakresie 1–10. Musimy pamiętać, że szeroko pojęty rozwój dziecka, zarówno w rozumieniu rozwoju fizycznego, intelektualnego, społecznego i każdego innego, przebiega sprawniej, kiedy dostarczamy dziecku dodatkowych bodźców, które stymulują wymienione sfery. Jeśli od początku będziemy dawać dziecku do zabawy i dla zabicia czasu gry edukacyjne, które będą dostosowane do jego wieku i percepcji, maluch poprzez zabawę będzie nabywał nowych umiejętności oraz uczył się nowych rzeczy.
 

Umiejętności motoryczne dziecka w wieku od 3. do 5. roku życia 

3. rok życia 4. rok życia 5. rok życia
picie z kubka lepienie kulek z plasteliny/ciastoliny malowanie pustych przestrzeni kredkami, nie wyjeżdżając poza linie
trzymanie przedmiotów typu łyżka, kredka w palcach (nie w całej rączce) rysowanie prostej postaci człowieka właściwe trzymanie kredki pomiędzy paluszkami
rysowanie kółek, linii używanie sztućców, samodzielne zjadanie posiłków wycinanie bardziej złożonych kształtów 
wycinanie prostej linii   lepienie prostych figurek z plasteliny, np. ludzików


 

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI