Do pierwszego etapu tegorocznej edycji konkursu „Ogródki ze smakiem”, który zakończył się 11 kwietnia br. zgłosiło się 240 przedszkoli z całej Polski, na które oddano blisko 107 tysięcy głosów. Średnia dzienna liczba oddanych głosów wyniosła prawie 5 tysięcy, co pokazuje, że zaangażowanie przedszkoli, a także społeczności dopingujących udział placówek w konkursie, był najwyższy spośród wszystkich edycji.
W trzech edycjach konkursu „Ogródki ze smakiem” od 2022 do 2024 r. wzięło udział ponad 1200 placówek przedszkolnych w całej Polsce, na które oddano łącznie 385 tysięcy głosów.
Zgodnie z regulaminem, spośród 30 przedszkoli, które otrzymały największą liczbę głosów od swoich fanów, do ścisłego finału przeszło 10 placówek, spośród których jury wybrało 5 przedszkoli, w których zostaną wykonane ogródki warzywne (Nagrody I Stopnia), a także 5 placówek, w których staną mobilne miniogródki (Nagrody II Stopnia).
Komisja Konkursowa nagrodziła te przedszkola, które wykazały się wyjątkowymi pomysłami na wykorzystanie ogródka w zajęciach edukacyjnych.
W skład jury weszły: Maja Popielarska, dziennikarka, autorka tekstu programowego o ogródkach w edukacji dzieci, mgr inż. Jagoda Valkov, autorka projektu i wykonawczyni „Ogródków ze smakiem”, mgr inż. Katarzyna Misiak, koordynatorka ds. edukacji w Ogrodzie Botanicznym PAN w Powsinie, Kinga Bernat, edukatorka Banku Żywności SOS w Warszawie oraz Olga Głębicka, Senior Marketing Specialist, Electrolux Poland.
Cieszymy się, że zainteresowanie konkursem „Ogródki ze smakiem” nie słabnie, zwłaszcza na poziomie zaangażowania rodziców, kadry przedszkola i samych dzieci. Tegoroczna edycja konkursu po raz kolejny udowadnia, że przedszkola z małych miejscowości są w stanie pokonać placówki z dużych miast, dzięki ogromnej determinacji i chęci posiadania własnego ogródka. Na szczególną uwagę zasługują nie tylko finaliści, ale też placówki, które wzięły udział w konkursie, lecz nie zdobyły nagrody głównej. Podchwyciły pomysł uprawy własnych warzyw, decydując się na samodzielne założenie ogródka lub potraktowały czas głosowania jak wesołą zabawę, w trakcie której przedszkolaki mogą wzbogacić wiedzę o uprawie roślin czy o zdrowym odżywianiu. Budujący jest również fakt, że idea ogródków zaczyna żyć własnym, poza konkursowym życiem i powoduje, że coraz więcej placówek wprowadza do swojego programu zajęcia związane z ogrodnictwem, a dzieci mają szansę w praktyce nauczyć się szacunku do planety i z większym przekonaniem sięgać po warzywa czy owoce – mówi Olga Głębicka, Senior Marketing Specialist w Electrolux Poland, członkini Komisji Konkursowej.
Pozostałym 20 placówkom jury przyznało zestawy ogrodnicze i książki od wydawnictwa Zielona Sowa, ułatwiające rozpoczęcie przygody z prowadzeniem przedszkolnego ogródka warzywnego.
Dodatkowo, wszyscy finaliści, czyli 30 placówek z największą liczbą głosów, otrzymają tablicę magnetyczną z Talerzem Zdrowego Przedszkolaka, który jest graficzną formą zaleceń zdrowego żywienia dla dzieci, opracowanych przez ekspertów Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego, partnera merytorycznego akcji. Będzie im też towarzyszyć instrukcja, manual z informacjami, jak korzystać z tablicy w interaktywnej edukacji żywieniowej.
Pełną listę laureatów i wyróżnionych przedszkoli można znaleźć na stronie: www.ogrodkizesmakiem.pl
Misja „Ogródków ze smakiem”
„Ogródki ze smakiem” to ogólnopolski konkurs realizowany już po raz trzeci przez markę Electrolux. Konkurs kierowany jest do przedszkoli w całej Polsce, a nagrodą główną jest wykonanie ogródka warzywnego w zwycięskich przedszkolach. Celem konkursu i akcji „Ogródki ze smakiem” jest zachęcanie przedszkoli do zakładania ogródków, by poprzez doświadczenie dzieci mogły w nich lepiej poznawać świat natury i tym samym wypracowywać ekologiczne nawyki w przyszłości. Dwie poprzednie edycje akcji pokazały, że dzieci chętnie sięgają po warzywa i owoce, które osobiście pielęgnują. Dlatego organizatorzy akcji uważają, że ogródki warzywne to również wyjątkowa forma edukacji i inspiracji zrównoważonych nawyków żywieniowych i kulinarnych wśród dzieci.
Materiały edukacyjne
W ramach akcji działa strona www.ogrodkizesmakiem.pl, na której pojawiają się nowe materiały edukacyjne przygotowywane przez ekspertów akcji. Są to poradniki i tutoriale na temat założenia i pielęgnacji ogródka, konspekty oraz scenariusze zajęć dla dzieci. W tym roku zostaną opublikowane nowe konspekty zajęć dla dzieci przedszkolnych promujące zdrowe odżywianie, do wykorzystania w przedszkolu i w domu oraz kalendarz warzyw sezonowych przygotowany przez ekspertki Medycznego Centrum Dietetyki i Edukacji Zdrowotnej NIZP PZH - PIB, a także we współpracy z wydawnictwem Zielona Sowa – audiobooki, które bezpłatnie będzie można pobrać ze strony.
Inicjatorem akcji i fundatorem nagród jest Electrolux.