Brak wyników

Gry i zabawy

1 kwietnia 2019

NR 30 (Marzec 2019)

Gramy unplugged − planszówki dla najmłodszych

0 149

Kiedy pogoda sprzyja, zwłaszcza jeśli mowa o pierwszych powiewach wiosny, chętnie spędzamy czas na podwórkowych zabawach. Organizujemy rodzinne wycieczki, odkurzamy rowery z zimowych pajęczyn i cieszymy się piękną aurą na łonie natury. Jest to świetny sposób na rodzinne spędzanie czasu – aktywnie, z pomysłem, zdrowo. Po takim dniu pełnym wrażeń dzieci zwykle śpią jak susły, więc rodzice chętnie korzystają z takiej formy spędzania czasu.

Jakie umiejętności dziecko może podszkolić podczas rodzinnego „wieczoru gier”?

  1. Ćwiczenia motoryki małej ręki − przydatne szczególnie w przypadku najmłodszych. Dziecko może układać karty z domino, puzzle, czy próbować swoich sił w bierki. Przy okazji to świetne ćwiczenie cierpliwości i koncentracji! 
  2. Myślenie logiczne i analityczne − na takie nigdy nie jest za późno! Wystarczy, że poziom trudności dostosujemy do możliwości dziecka. Tutaj sprawdzą się gry, w których trzeba łączyć fakty i zauważać proste związki przyczynowo-skutkowe, np.: łączenie zwierzątek w pary, zestawianie bajkowych kart na zasadzie przeciwieństw, czy układanie kart pod wymyśloną wcześniej historyjkę.
  3. Pamięć i spostrzegawczość − tutaj najlepiej sprawdzają się gry z kartami pogrupowanymi w pary. „Gra w pamięć” polega na zapamiętywaniu położenia poszczególnych par kart, które odwrócone są obrazkami w dół. To emocjonująca gra, w którą wkrada się element rywalizacji. Rozwija także orientację w przestrzeni.
  4. Liczby i literki − karty, za pomocą których układa się pierwsze, jednosylabowe słowa (lub w przypadku starszych dzieci, nieco bardziej skomplikowane) oraz te, wymuszające na dziecku liczenie w niewielkim zakresie, to świetny trening przed pierwszą nauką liczenia i pisania „na poważnie” lub doskonała powtórka tego, co dziecko już umie. Maluch podczas takich zabaw wzbogaca słownictwo, powoli przygotowując się do nauki pisania oraz poznaje proste działania matematyczne, ucząc się, czym jest dodawanie i odejmowanie. Takie gry są książkowym przykładem nauki poprzez zabawę, dlatego jest to obowiązkowa pozycja na półce z grami.
  5. Rozpoznawanie i przeżywanie emocji − to gry, podczas których dzieci mają okazję oswoić się z przeżywanymi emocjami. Uczą się, że niektóre sytuacje wywołują emocje pozytywne, inne negatywne, oraz że jest to całkowicie naturalna rzecz. Karty wyrażające różne emocje pozwalają dzieciom je nazwać i zrozumieć, uczą maluchy empatii oraz stymulują inteligencję emocjonalną. Przy takiej grze ważne jest wsparcie rodziców, którzy od razu tłumaczą dziecku, że emocje, zwłaszcza te negatywne, warto i trzeba przeżywać, dając przy tym wskazówki, w jaki sposób najlepiej sobie z nimi poradzić. To niezwykle cenna lekcja na przyszłość. 

Okoliczności przyrody będą w najbliższym czasie coraz bardziej sprzyjać takim aktywnościom, jednak musimy pamiętać, że wiosna w Polsce bywa kapryśna. „­Kwiecień-plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata” – przysłowie to ma zazwyczaj odzwierciedlenie w rzeczywistości. Stąd też rodzice muszą mieć w zanadrzu pomysły na spędzanie wartościowego czasu z dziećmi w domowym zaciszu. 
Nie od dziś wiadomo, że najlepszą metodą nauki jest zabawa. Warto więc, zwłaszcza w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym, które mają wyjątkowo chłonny umysł, łączyć zabawę z nauką. Świetną do tego okazją będą popołudnia, podczas których pogoda nie będzie zachęcała nas do spacerów. Można spędzić ­niezapomniane, rodzinne chwile z gra­mi planszowymi. Zapewniamy, że taką aktywność pokochają Wasze maluchy. To bardzo cenne chwile dla dziecka – wspól­na zabawa, w którą zaangażowana jest cała rodzina umacnia więzi rodzinne, a maluch chwile te będzie wspominał jeszcze w dorosłym życiu. 
Jeśli już zdecydujemy się na taką formę spędzania czasu z dziećmi, warto wybrać takie gry, które przy okazji zabawy, będą też spełniały walor edukacyjny. Obecnie rynek bogaty jest w ofertę gier dostosowanych do wieku dziecka, jego możliwości i umiejętności. Oprócz świetnej zabawy i niezapomnianego czasu spędzonego z rodziną, dziecko podczas gry w planszówki czy karty może rozwijać wyobraźnię, ćwiczyć pamięć, koncentrac­ję, spostrzegawczość, a także rozwój emocjonalny. Jest to świetna okazja do pokazania dziecku, w kontrolowanych warunkach, że nie zawsze można wygrywać. Radzenie sobie z porażką to cenna lekcja, którą im szybciej dziecko będzie miało za sobą, tym lepiej – pozwoli mu to zrozumieć swoje emocje i o nich mówić.
W dobie ery „digital” i w obliczu faktu, że dzieci coraz częściej i szybciej mają dostęp do smartfonów, tabletów czy telewizora, gry planszowe i karciane to forma spędzania wolnego czasu, którą zalecają pedagodzy i psychologowie. Angażują bowiem całą rodzinę i umacniają więzi miedzy jej członkami. Wymagają współpracy – samemu ciężko jest się nimi bawić, oraz generują mnóstwo pozytywnych emocji. Wspólne oglądanie bajek natomiast nie jest formą wspólnego spędzania czasu – tak naprawdę telewizję oglądamy osobno, siedząc jedynie obok siebie. Wówczas prawie w ogóle nie rozmawiamy, nie tworzą się między nami żadne więzi i emocje. Dlatego właśnie rodzice małych dzieci powinni aranżować gry, które angażują całą rodzinę do wspólnej zabawy. Tylko takie chwile pozostają w pamięci dzieci na długie lata.

Przypisy