Brak wyników

Gry i zabawy

28 listopada 2018

NR 29 (Listopad 2018)

Kreatywne zabijanie nudy

0 17

Kiedy za oknem szaro, po­chmurno i deszczowo, a aura w niczym nie przypomina pięknej złotej jesieni, zastanawiamy się, w jaki sposób uatrakcyjnić dzieciom czas spędzony w domu. 

A to nie lada wyzwanie – dzieci w wieku przedszkolnym szybko się nudzą, czują potrzebę ciągłego bycia w ruchu i miewają naprawdę zaskakujące pomysły, co często prowadzi do tego, że po kilkunastu minutach zabawy takiego smyka, nasze mieszkanie zamienia się w pobojowisko. Może i nie byłoby w tym nic złego, tyle że powstały bałagan również nie zajmuje dziecka na długo i za chwilę szuka ono nowych rozrywek. Jak więc zająć malucha czymś ciekawym i jednocześnie nie zwariować?

R  e  k  l  a  m  a

  

 

Nie od dziś wiadomo, że w przypadku małych dzieci najlepiej jest łączyć zabawę z nauką i rozwojem. U dzieci w wieku przedszkolnym zadbać należy o wielowymiarową stymulację ich rozwoju, a w szczególności o rozwój motoryczny. Posłużyć mogą temu kreatywne zabawy wymyślane przez opiekunów w warunkach domowych, jak również oryginalne gry i zabawy dostępne obecnie na rynku. Rodzice maluchów powinni też zaopatrzyć się w materiały plastyczne, choćby te najbardziej podstawowe. Poniżej przykładowa lista zakupów:

  • kredki (ołówkowe, świecowe, pastele),
  • mazaki, flamastry, zakreślacze,
  • farbki (plakatowe, akwarele, do malowania tkanin, ciała), pędzle,
  • plastelina, ciastolina,
  • wycinanki,
  • blok rysunkowy, techniczny, z kolorowymi kartkami,
  • kolorowanki,
  • nożyczki dla małych dzieci,
  • klej,
  • naklejki z ulubionymi postaciami z bajek.

R  e  k  l  a  m  a

Oczywiście powyższe produkty nie są gwarancją udanej zabawy – do tego potrzebny jest też dobry pomysł na dzieło sztuki, które można podsunąć małemu artyście. Wówczas z pewnością powstaną piękne dzieła, które maluch chętnie będzie tworzył. Rysowanie, malowanie i brudzenie się farbami, kredkami czy pisakami będzie dla malucha świetną zabawą, a przy okazji pobudzi jego wyobraźnię, kreatywność i będzie doskonałą okazją do ćwiczenia precyzji i sprawności rączek. Tutaj świetnie sprawdzą się również wszelkiego rodzaju klocki i układanki. Budowanie wieży, torów dla wyścigówek czy układanie puzzli z ulubioną postacią z bajki z pewnością ­zainteresują małego odkrywcę. Dobrym pomysłem jest też lepienie figurek z masy solnej, w której przygotowanie można zaangażować także dziecko. 

R  e  k  l  a  m  a

 

R  e  k  l  a  m  a

  

Przepis na masę solną:

  • szklanka soli drobnoziarnistej, 
  • szklanka mąki pszennej, 
  • ¼–½ szklanki wody.

Wykonanie:

  • Zmieszaj produkty sypkie.
  • Bardzo powoli dolewaj wody, kontrolując konsystencję masy.
  • Wymieszaj i ugniataj masę aż ciasto będzie gładkie.

Świetną zabawą dla dzieci może być też piasek kinetyczny. Można go kupić w sklepie, ale warto też przygotować go w domu.

Przepis na piasek kinetyczny:

  • 1 szklanka drobnego piasku (możesz kupić oczyszczony piasek przeznaczony do  piaskownicy),
  • ½ szklanki mąki kukurydzianej,
  • 1 łyżka płynu do mycia naczyń na ¼ szklanki wody
  • barwnik spożywczy (opcjonalnie).

Wykonanie:

  • Wymieszaj piasek z połową przygotowanej mąki, łyżką płynu do mycia naczyń i ew. barwnikiem.
  • Dodaj wodę i dokładnie wymieszaj, pozbywając się wszystkich grudek.
  • Dodaj resztę mąki kukurydzianej, kontrolując konsystencję masy i pozbywając się grudek.
  • Odstaw masę na kilka godzin.

R  e  k  l  a  m  a

Zaleca się korzystanie z kreatywnych pakietów, które wspierają wszechstronny rozwój przedszkolaków. Należy podsuwać dzieciom rozwijające zabawy, które oprócz ćwiczenia małych rączek będą też doskonalić kompetencje logiczne, matematyczne, przyrodnicze czy językowe. Istnieje również szereg sposobów na ćwiczenie pamięci i koncentracji. Obecnie na rynku mamy bardzo dużo gier i zabaw skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym, jednak na tym etapie rozwoju warto zainwestować w te, które niosą za sobą dodatkową wartość edukacyjną. Musimy pamiętać, że szeroko pojęty rozwój dziecka, zarówno w rozumieniu rozwoju fizycznego, intelektualnego, społecznego i każdego innego, przebiega sprawniej, kiedy dostarczamy dziecku dodatkowych bodźców, które stymulują wymienione sfery. Jeśli od początku będziemy dawać dziecku, do za­­bawy i dla zabicia czasu, gry edukacyjne, które będą dostosowane do jego wieku i percepcji, maluch poprzez zabawę będzie nabywał nowych umiejętności oraz uczył się nowych rzeczy. 

R  e  k  l  a  m  a

 

 

Przypisy