Brak wyników

Razem z przedszkolakiem

6 kwietnia 2022

NR 41 (Marzec 2022)

Opóźnienia mowy u przedszkolaków

0 95

Każdemu rodzicowi zależy na prawidłowym rozwoju swojej pociechy, dlatego od pierwszych dni życia monitorujemy jego rozwój, często z ogromnym wzruszeniem. Zwracamy uwagę przede wszystkim na motorykę, psychikę, ale również na aspekty logopedyczne. Zdarza się, że spotykają nasze dziecko problemy wieku dziecięcego, m.in. zaburzenia mowy. Kiedy można powiedzieć o występowaniu tego zjawiska i co z tym zrobić?

Zaburzenia mowy można zaobserwować u malucha, który rozumie, to co się do niego mówi, prawidłowo słyszy i jest zdrowy intelektualnie, ale mimo to jest niechętny do komunikowania się z otoczeniem, wypowiada pojedyncze słowa. Nie należy jednak samemu stawiać diagnozy, zawsze warto skonsultować się ze specjalistą.


Jak wspierać rozwój mowy u dziecka?


Przede wszystkim przez zabawę. Dobrym pomysłem jest „gimnastyka buzi i języka”. Ćwiczeniem może być zlizywanie miodu z górnej wargi, jedzenie paluszków bez użycia rączek czy liczenie ząbków. Sprawne działanie narządów mowy to kryterium do odpowiedniego wymawiania głosek. Kilka minut ćwiczeń dziennie może przynieść naprawdę dobre efekty.

Wypowiadanie słów i dźwięków jest ściśle związane z oddychaniem. Warto więc sięgnąć po bańki mydlane i zacząć dmuchać. Można również do zabawy wykorzystać piórko, podrzucić je do góry i dmuchając, postarać się utrzymać je w powietrzu.

Jak wiadomo, czytanie jest dobre na wszystko – na rozwój mowy również. Czytając dziecku książkę, nazywajmy to, co znajduje się na ilustracjach. Pytajmy, czy maluch rozumie wszystkie wyrazy wypowiadane przez rodzica. Dodatkowo możemy naśladować zwierzęta czy dźwięki pojazdów, które opisane są w bajce.

Jeśli mowa o naśladowaniu, to nie możemy wspomnieć o śpiewaniu piosenek. To świetna forma rozgrzania aparatu mowy, szczególnie jeśli połączona jest z ruchem, np. pokazywaniem części 
ciała.

Stymulowanie mowy poprzez zabawy logopedyczne jest niezwykle ważne, ale warto również sięgnąć po sprawdzone, przebadane klinicznie preparaty. Szczególnie po te, które zawierają kwasy Omega-3, 
ponieważ ich niedobór może być jedną z przyczyn zaburzeń w rozwoju u dzieci. Wybierając suplement, polecamy zwrócić uwagę czy zawiera on naturalne oleje z ryb morskich. Dla najlepszych efektów warto stosować preparat wspierający koncentrację i rozwój przedszkolaka długookresowo. Formę podania należy dobrać do wieku i preferencji: płyn dla młodszych dzieci, a kapsułki do żucia lub połykania – dla dzieci powyżej 3. roku życia i dorosłych.

I najważniejsze: nie krytykujmy oraz nie porównujmy dziecka do rówieśników. Każdy maluch jest inny i rozwija się w swoim tempie. Dziecko widzi Twoją frustrację i nawet jeśli tego nie pokazuje, to ją przeżywa. To bardzo ważne, żeby okazać mu wsparcie i dużo miłości. Tym bardziej, jeśli maluch chciałby Ci dużo powiedzieć, ale mierzy się z trudnościami związanymi z zaburzeniem mowy. Wtedy przytulanie i inne czułości są na wagę złota.

 

Podsumowanie 


Nie ignorujmy pojawiających się objawów zaburzenia mowy u dziecka, ale również nie stawiajmy sami diagnozy. Warto zachować spokój i skonsultować się ze specjalistą. W międzyczasie polecamy wdrożyć ćwiczenia logopedyczne oraz rozpocząć suplementację sprawdzonym preparatem, który wesprze rozwój i koncentrację malucha.
 

Przypisy