Rozwijanie zdolności manualnych u przedszkolaków

Razem z przedszkolakiem

Przedszkole to miejsce, w którym najmłodsi mają okazję uczyć się zwyczajnych, codziennych czynności. Poznają również istotę obowiązków, które będą towarzyszyły im w okresie młodzieńczym oraz w dorosłym życiu. Warto jednak pamiętać, że na tym etapie kształtują się ważne mechanizmy odpowiedzialne za kreatywność, w tym też umiejętności manualne.

Jednym z wielu zadań wychowawców jest podejmowanie próby rozwijania u najmłodszych zdolności artystycznych. Zajęcia z rysunku i malowania czy też zabawy z plasteliną są w tym przypadku świetnymi praktykami, które realnie wpływają na umiejętność myślenia abstrakcyjnego. Co więcej, podczas takich warsztatów dzieci uczą się również koordynacji swoich rąk i dłoni, dzięki czemu zyskują szerszą gamę możliwości związanych z rozmaitymi manipulacjami i działaniami manualnymi.
 


Jak wspierać rozwój zdolności manualnych u dzieci?

Precyzja wykonywanych ruchów wcale nie jest umiejętnością, z którą się rodzimy. Przeciwnie – należy włożyć sporo wysiłku w to, aby nauczyć się tej dokładności. Na szczęście, nie tak trudno jest połączyć ten proces poznawczy z dobrą zabawą. Codzienne rozrywki dziecięce to mnóstwo możliwości w zakresie rozwijania zmysłu artystycznego i zdolności manualnych. W tym miejscu dość oczywistym skojarzeniem jest wysyłanie maluchów na zajęcia rysunku oraz malowania. Warto jednak wiedzieć, że schematów rozwojowych jest o wiele więcej.
Niezwykle satysfakcjonujące efekty daje zabawa masami plastycznymi, piaskiem kinetycznym, klockami, a także zabawkami konstrukcyjnymi. Takie przedmioty są w stanie dostarczyć najmłodszym wielu bodźców, które są nieocenione, jeśli chodzi o właściwy rozwój motoryczny.
Przedszkolaki najczęściej wykazują ogromne zainteresowanie wszystkim, co w ich otoczeniu jest nowe. Oznacza to, że namówienie ich do nieznanych im dotąd form rozrywki nie jest szczególnie trudne. Warto więc podrzucać dzieciom rozwiązania w postaci majsterkowania, tworzenia prostej biżuterii, malowania (nie tylko pędzlem, ale również np. dłońmi), lepienia figurek z plasteliny, gliny oraz masy solnej, a także sklejania modeli statków i samolotów, tworzenia wydzieranek z papieru czy też projektowania różnych konstrukcji z klocków.
Należy również pamiętać, że zdolności manualne można rozwijać równie dobrze w mniej oczywisty sposób. Świetnym przykładem w tej sytuacji są np. zabawy z użyciem niewielkich samochodzików, tzw. resoraków, a także pomoc przy gotowaniu, wykonywanie ludzików z kasztanów lub żołędzi, prowadzenie zielnika oraz nawet tak prozaiczne czynności, jak ugniatanie kulek z bibuły. Dziecko samo powinno wybrać swoją ulubioną aktywność – zadaniem wychowawców i rodziców jest wspieranie go w chęci rozwijania się na danym polu.

Zajęcia z rysunku, czyli rozwijanie zmysłów odpowiedzialnych za kreatywność

Dzieci uczęszczające do przedszkoli zazwyczaj mają w sobie całe pokłady kreatywności. Najczęściej ujawnia się ona podczas rysowania i malowania. Dorośli nie zawsze są w stanie dostrzec potencjał prac tworzonych przez najmłodszych. Wynika to z faktu, iż są oni przyzwyczajeni do nieco innego, być może poważniejszego rodzaju sztuki. Należy jednak pamiętać, że wyobraźnia przedszkolaków jest potężnym narzędziem. Na tym etapie rozwoju twórczego nie powinno się narzucać żadnych ograniczeń. Kolory, kształty i tematy mogą wydawać się dziwne, ale nie oznacza to, że są wykonane źle. Ukazują one wnętrze młodych artystów i stanowią zmaterializowaną formę ich fantazji. 
Rodzice i wychowawcy zawsze po­­winni zachęcać najmłodszych do podejmowania prób zaprezentowania swoich myśli na papierze. Uzewnętrznianie obrazów generowanych przez ich umysł ma wielkie znaczenie dla rozwoju pomysłowości. Co więcej, ma to swoje odzwierciedlenie w kontekście nie tylko tworzenia sztuki samej w sobie, ale również budzenia zainteresowań w obrębie wielu innych dziedzin. 
 


Glinki samoutwardzalne w akcji

Przeglądając rynek pod kątem ciekawych produktów, które mogą mieć znaczenie dla rozwijania umiejętności plastycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, warto zwrócić uwagę na glinki samoutwardzalne. Są to po prostu masy plastyczne nadające się do użycia od razu po otwarciu opakowania. Można modelować je w dowolny sposób. Glinka wysycha pod wpływem powietrza, wystarczy pozostawić ją w temperaturze pokojowej na około 24 godziny. Czasami może to zająć nieznacznie więcej czasu, utwardzanie jest zależne od grubości i wielkości wykonanych ozdób. 
Zabawa z glinką samoutwardzalną to doskonały sposób spędzania wolnego czasu. Z pomocą tego produktu można stworzyć niesamowite figurki, dekoracje świąteczne, naczynia, a nawet elementy biżuteryjne. Jedyne, co ogranicza młodych artystów, to ich własna wyobraźnia.

Pamiętaj

Piórnik przedszkolaka warto zaopatrzyć w kilka ołówków o różnych twardościach. Szkicowanie jest ciekawą formą rysowania, ponieważ zmusza dziecko do wykorzystania całego potencjału, który w nim się kryje. 


Zdolności plastyczne dziecka wspierane przez markę Giotto

Dzieci uwielbiają produkty z asortymentu włoskiej firmy Giotto. Dzieje się tak między innymi ze względu na nasycenie kolorów produktów tej marki oraz fakt łatwego ich użytkowania – mowa np. o miękkości kredek. W kręgach artystycznych sama nazwa stanowi coś na wzór synonimu kreatywności. Cechą charakterystyczną dla asortymentu Giotto jest bardzo wysoka jakość. Jednocześnie nie sposób pominąć, iż marka nie narzuca szczególnie wysokich cen na produkowane przez siebie kredki, flamastry, zestawy do malowania, pisaki, masy plastyczne i inne przedmioty, które mają bezpośredni wpływ na rozwijanie zdolności manualnych u najmłodszych.
Wyposażając piórnik dziecka, warto postawić na sprawdzone rozwiązania, które będą służyły przez dłuższy czas. Jakość w tym przypadku gra główne skrzypce. Giotto nie jest, oczywiście, jedyną firmą, która zasługuje na solidną porcję uwagi, jednak jej doskonała opinia sprawia, że dobrym pomysłem jest skorzystanie z jej oferty.

Więcej niż kolory — ołówek w piórniku malucha

Przedszkolaki chętnie sięgają po kolorowe kredki i flamastry. Prace plastyczne wykonane z ich pomocą są wesołe i wyrażają wiele pozytywnych emocji. Warto jednak pamiętać, że rozwijanie zdolności manualnych wiąże się bezpośrednio z nauką kreatywności, a co za tym idzie – wdrażaniem rozwiązań nieoczywistych i wymagających głębszego sięgnięcia do własnej wyobraźni. Narzędziem, które może okazać się przydatne w tej sytuacji, jest zwyczajny ołówek.
Piórnik przedszkolaka warto zaopatrzyć w kilka ołówków o różnych twardościach. Szkicowanie jest ciekawą formą rysowania, ponieważ zmusza dziecko do wykorzystania całego potencjału, który w nim się kryje. Wszystko musi zostać przedstawione za pomocą odcieni czerni i szarości – zadanie nie jest proste, ale efekty działań mogą być wysoce pouczające.

Jak bawić się plasteliną?

W pracach plastycznych, których celem jest rozwijanie zdolności manualnych u dzieci, najważniejsze jest to, aby nie dopuścić do zaistnienia rutyny. Różnorodność stosowanych technik i używanych narzędzi to krok w kierunku sukcesu, jakim w tym przypadku jest zaangażowanie młodych ludzi do tworzenia czegoś samodzielnie. Plastelina to jeden z najwdzięczniejszych materiałów. Można z niej uformować praktycznie wszystko, co sprawia, że zabawa jest jeszcze bardziej absorbująca.
Plastelinę można wykorzystać do stworzenia stempelków – to doskonały sposób na zużycie kawałków brudnej masy plastycznej, która pozostała po innych pracach plastycznych. Stemple mogą mieć dowolny kształt. Później wystarczy umoczyć ich końcówki w farbie i wykorzystywać w formie pieczątek.
Innym ciekawym pomysłem na zabawę z plasteliną jest przyklejanie i rozcieranie jej na szkle. W taki sposób można stworzyć piękne witraże, które przy okazji będą całkowicie niepowtarzalne. 
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby ulepić z plasteliny figurki. To chyba najbardziej klasyczne zastosowanie tego materiału. Jest to również przykład świetnego ćwiczenia manualnego. Pamiętajmy jednak, że taki rodzaj zabawy jest zarezerwowany dla starszych dzieci, a dla młodszych tylko wtedy, gdy znajdują się pod opieką dorosłych. Chodzi o to, aby wyeliminować ryzyko połknięcia kawałków masy plastycznej przez malucha. Co można ulepić? Praktycznie wszystko – od podstawowego ślimaka, poprzez ludziki, a na kwiatkach i słoneczkach kończąc.
Interesującą techniką plastyczną jest także tworzenie wyklejanek z plasteliny. Można wykorzystać do tego gotowe kolorowanki lub własne rysunki. Następnie wystarczy delikatnie ogrzać masę w dłoniach i przyklejać w wybranych miejscach. Można ją też rozcierać, aby dzieło było bardziej ekonomiczne.
 


Masa solna – dlaczego dzieciaki ją uwielbiają?

Przepis na masę solną jest banalnie prosty, a sam materiał powinien być znany większości rodziców. To tania alternatywa dla modeliny, którą można przygotować samodzielnie, może nawet nie wychodząc z domu. Składniki z pewnością znajdują się w każdej kuchennej szafce, ponieważ są to: mąka, sól i woda. Wystarczy wymieszać je ze sobą w odpowiednich proporcjach (po jednej szklance mąki i soli na pół szklanki wody), aby uzyskać plastyczną masę, jakiej można użyć do wyrabiania różnych ozdób. 
Gotowe dekoracje z masy solnej można pomalować zwykłymi farbkami plakatowymi. Istnieje jednak opcja wykonania materiału tak, aby nie trzeba było z nich korzystać. Wystarczy, że do wyżej wymienionych składników dodamy inne, które będą w stanie ją zabarwić na wybrany kolor. Możliwości jest wiele – kakao, cynamon, kurkuma, czerwona papryka albo po prostu odrobina brokatu. 
 


Kolaże z wiosennych liści 

Rozwijanie zdolności manualnych trzeba też łączyć ze stopniowym wyrabianiem poczucia estetyki u przedszkolaków. W tym celu można wykorzystać wiele przedmiotów, w tym również wiosenne liście. Tworzenie kolażu to nie tylko świetna zabawa, ale także okazja do tego, aby nauczyć malucha sztuki układania rozmaitych kompozycji.
Można też pójść o krok dalej i spróbować namówić dziecko do założenia własnego zielnika. Tak również będzie miało ono okazję wykazać się kreatywnością, a dodatkowo będzie szansa zaszczepienia w dziecku zainteresowania otaczającą je przyrodą.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI