Brak wyników

Zdrowy przedszkolak

23 marca 2021

NR 37 (Marzec 2021)

Dobroczynny wpływ wody na organizm i funkcjonowanie młodego człowieka

71

Woda to życiodajny eliksir. Bezbarwna i bezwonna, najbardziej naturalny płyn, bez którego nasze życie byłoby niemożliwe. W ciele człowieka występuje w większości, jest najważniejszą substancją, która stanowi od 45% do 75% całkowitej masy ciała człowieka. W przypadku przedszkolaka jest to około 70%. Mózg jest organem, który składa się z największej ilości wody – około 90%.

Warto pamiętać, że preferencje smakowe i nawyki żywieniowe kształtujemy już w okresie prenatalnym, wobec tego zarówno w ciąży, jak i w ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­pierwszych latach życia powinniśmy wdrażać dziecko do stosowania zasad zdrowego odżywiania. Aby zaspokoić pragnienie, należy podawać dziecku wodę, bowiem nic nie wpływa tak korzystnie na organizm. Konieczne jest, aby stale uzupełniać poziom wody, ponieważ ludzki organizm nie potrafi jej magazynować. Spadek ilości wody w ustroju o kilka procent może zakłócić przebieg ważnych reakcji i zaburzyć funkcjonowanie narządów, niedostarczanie jej przez kilka dni może prowadzić nawet do śmierci. Uzupełnianie wodnych deficytów jest szczególnie istotne w przypadku najmłodszych, ponieważ to te osoby są najbardziej narażone na utratę wody z uwagi na aktywny tryb życia. 
 

Woda stanowi środowisko dla wszystkich procesów życiowych, które przebiegają w organizmie: 

  • wchodzi w skład wszystkich komórek i tkanek, dzięki niej przemieszczają się w komórkach oraz w całym organizmie składniki odżywcze i produkty przemiany materii,
  • jest nieodzowna w procesie trawienia, ponieważ umożliwia prawidłowe działanie enzymów trawiennych, 
  • jest regulatorem temperatury, jej parowanie z organizmu w postaci potu powoduje wydalanie nadmiaru ciepła,
  • działanie układu oddechowego również zależne jest od wody, gdyż nawilża ona wdychane powietrze, nie doprowadzając 
  • do wysuszenia błon śluzowych,
  • woda jest nieściśliwa i dlatego chroni mózg, rdzeń kręgowy, gałki oczne, płód, przed uszkodzeniem,
  • dzięki wodzie, która jest składnikiem mazi w torebkach stawowych, zabezpieczone przed uszkodzeniem są stawy.


Warto podkreślić, że przedszkolakowi nie należy zbyt często podawać wody wysokozmineralizowanej, ponieważ jej skład może zakłócić wewnętrzną równowagę organizmu. Najlepszym rozwiązaniem jest naturalna woda źródlana lub mineralna o średniej lub niskiej mineralizacji. Taką wodę możesz podać dziecku w przypadku upałów lub wystąpienia gorączki. Dzięki temu uzupełnione zostaną niedobory elektrolitów. Wystrzegaj się tzw. „wód smakowych”, które dostępne są w sklepach, zawierają one bowiem mnóstwo cukru i substancji chemicznych. Jeśli chcesz możesz samodzielnie przygotować wodę smakową, dodając do wody mineralnej lub źródlanej świeże owoce – taki zabieg sprawi, że woda nie będzie nudna i zyska inny, ciekawy smak. Zadbaj również o naczynie, w którym woda jest podawana. Od jakiegoś czasu kupić można różnego rodzaju kolorowe butelki, bidony, kubki ze słomką – wybierz taki, który zachęci Twoje dziecko do picia wody. 
 

Brak odpowiedniej ilości wody może doprowadzić do groźnego dla zdrowia, a nawet życia 
odwodnienia. Aby zapobiec takiej sytuacji stosuj następujące zasady:

  • Kontroluj spożywaną przez dziecko ilość wody, jednocześnie wdrażając je do nawyku samodzielnego sięgania po ten napój.
  • Podawaj dziecku wodę zawsze w trakcie zabawy ruchowej, zajęć sportowych, zabaw na świeżym powietrzu.
  • Przypominaj dziecku, aby wychodząc z domu (do przedszkola, na wycieczkę, na spacer) zawsze miało przy sobie małą buteleczkę wody.
  • Edukuj dziecko w zakresie dobroczynnego wpływu wody na organizm.
  • Pamiętaj, że dziecko naśladuje rodziców, postaraj się, aby Twoje słowa szły w parze z czynami – pij wodę.
  • Zalecaną do spożycia ilość wody podziel na małe porcje, które dziecko będzie mogło pić systematycznie w ciągu całego dnia.
  • Zadbaj o świeżość wody, przechowuj ją w lodowce, pamiętaj, że po otwarciu przydatność do spożycia wynosi 24 godziny.


Nawyk picia wody możesz zacząć wyrabiać jak najwcześniej. Jeśli dziecko jest spragnione, zawsze podawaj mu czystą wodę. Zaowocuje to tym, że po jakimś czasie przedszkolak sam będzie sięgał po wodę, aby ugasić pragnienie. Czas trwania wyrobienia nawyku jest indywidual­­ną kwestią, należy jednak pamiętać, że korzyści są warte poświęcenia. Zdrowy tryb życia, dieta, woda dobrej jakości mają ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu Twojego dziecka.
 

Zaleca się spożywanie wody w następujących ilościach:
Płeć i wiek Ilość płynów w litrach na dzień
Dzieci 1–3 lat 1,3
Dzieci 4–6 lat 1,7
Dzieci 7–9 lat 1,9
Dziewczęta 10–18 lat 2,1–2,3
Chłopcy 10–18 lat 2,4–3,3
Kobiety powyżej 19 lat 2,7
Mężczyźni powyżej 19 lat 2,7

Źródło: Normy żywienia człowieka, red. nauk. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, PZWL,Warszawa 2008.

Przypisy