Brak wyników

Zdrowy przedszkolak

21 listopada 2019

NR 33 (Listopad 2019)

Umiejętności manualne dzieci w wieku przedszkolnym

0 8

Sprawność ruchowa ręki, tzw. mała motoryka, to szereg umiejętności, dzięki którym dzieci, a później dorośli, są w stanie wykorzystywać swoje dłonie do chwytania i manipulowania przedmiotami. Obserwując dzieci, nietrudno dostrzec istniejące między nimi różnice w zakresie umiejętności motorycznych rąk, co może wynikać z odmienności osobniczej, kwestii częstotliwości i doboru ćwiczeń, a także z ewentualnych patologii.

Podstawą dobrej pracy małej rączki jest rozwój chwytu, który pojawia się u jeszcze nienarodzonych dzieci. Odruch chwytny przyczynia się również do rozwoju układu ruchu i wspomaga naukę raczkowania i chodzenia poprzez stymulację wzrokowo-ruchową. Warto więc już od pierwszych miesięcy życia różnymi technikami wymuszać napinanie i rozluźnianie mięśni dłoni, nadgarstków i ramion, pamiętając, że jest to niezwykle istotna baza, przygotowująca dziecko do nauki czytania, pisania i rysowania.

Po 5. roku życia dziecko nadal doskonali swoje umiejętności, aby w wieku sześciu lat osiągnąć pełną sprawność. Z uwagi na fakt, iż nie można zaniedbywać rozwoju motorycznego dziecka aż do 6. roku życia, powinno ono przez cały okres przedszkola doświadczać wielowymiarowej stymulacji swojego rozwoju. Posłużyć mogą temu kreatywne zabawy wymyślane przez opiekunów w warunkach domowych, a także oryginalne gry i zabawy dostępne obecnie na rynku. Rodzice maluchów powinni też zaopatrzyć się w choćby najbardziej podstawowe akcesoria, takie jak papier, kredki, farbki czy plastelina. Rysowanie, malowanie i brudzenie się farbami będzie dla malucha świetną zabawą, a przy okazji pobudzi jego wyobraźnię i kreatywność oraz będzie doskonałą okazją do ćwiczenia precyzji i sprawności rączek. Dziś możemy zakupić produkty, które będą zachęcały dzieci do takich aktywności. Warto wybierać takie produkty, które będą atrakcyjne dla dzieci, łatwe w użyciu i przede wszystkim bezpieczne.



Zaleca się korzystanie z kreatywnych zabaw, które wspierają wszechstronny rozwój przedszkolaków. Należy podsuwać dzieciom rozwijające zabawy, które – oprócz ćwiczenia małych rączek – będą też doskonalić kompetencje logiczne, matematyczne, przyrodnicze czy językowe. Istnieje również szereg sposobów na ćwiczenie pamięci i koncentracji. Dzieci w wieku przedszkolnym chętnie sięgają po wszelkiego rodzaju puzzle, układanki i dopasowywanki. Obecnie mamy dostęp do bardzo zróżnicowanych gier i zabaw tego typu. Przedstawiają one zazwyczaj znane dziecku postaci z bajek, jednak na tym etapie rozwoju warto zainwestować w takie, które niosą za sobą dodatkową wartość edukacyjną – pokazują naturalne środowisko zwierząt, uczą rozpoznawania godzin i posługiwania się zegarkiem, pozwalają poznać alfabet czy doskonalą liczenie w zakresie 1–10.

Musimy pamiętać, że szeroko pojęty rozwój dziecka – w rozumieniu rozwoju fizycznego, intelektualnego i społecznego – przebiega sprawniej, kiedy dostarczamy dziecku dodatkowych bodźców, które stymulują wymienione strefy. Jeśli od początku będziemy dawać dziecku do zabawy i dla zabicia czasu gry edukacyjne, które będą dostosowane do jego wieku i percepcji, maluch poprzez zabawę będzie nabywał nowych umiejętności oraz uczył się nowych rzeczy.

Przypisy